Chipotle pesto og Tomater i olivenolie

2013-07-25 18:18

Første dag på min nye hjemmeside. Det er svært at vælge den første opskrift... Det bliver derfor til 2 i dag :-)

Den første bliver min chipotle pesto. Jeg stiftede bekendskab med pestoen på Emmerys her i sommer, og fik lyst til at prøve at lave den selv.
Pestoen har haft fast plads i mit køleskab siden, den smager SÅ dejligt. Jeg bruger den som dip til brød- og grøntsagsstave, og den smager fantastisk ovenpå ost. 

 

Chipotle pesto

Ingredienser:
2-3 tørrede og røgede chilier (jeg ryger dem med æbletræspåner den lille Smokey Joe kuglegrill)
2-3 fed hvidløg
2/3 deciliter mandler eller pinjekerner
2/3 deciliter parmesan 
2/3 deciliter olie
2-3 dl. soltørrede/ langtidsbagte tomater. 

Tilbedredning:
Blend --> smag til. 

Hvis pestoen er for stærk, kan du supplere/ fortynde med tomatpasta og/ eller paprikastrimler - evt mere olie.

Enjoy!!

 

Det er en dejlig sommerdag og de første tomater er plukket i drivhuset. Snart kommer der mange; flere end vi kan spise og planen er derfor at henkoge og sylte af dem.
Her en måde at gøre det på:

Tomater i olivenolie

Ingredienser (2 glas):
800 g cherry tomater
4 fed hvidløg
Et par rosmarinkviste
Olivenolie (en billig olivenolie er fin det dette formål)

Tilberedning:
Vask tomaterne grundigt, og skær i halve
Bag/tør dem i ovnen ved 50-60 grader i 5-7 timer


Lad dem køle af og kom dem i et skoldet og atamonskyllet glas.

Skyl rosmatinkvistene og dup dem tørre med køkkenrulle eller et helt rent viskestykke.
Læg rosmarinjviste ovenpå tomaterne, hæld olie på til det hele er dækket.

Sæt låget på. Gem og brug dem i efteråret eller til vinter. De smager af sol og sommer, og gør lykke på en kold dag.

 

Giv evt. det ene glas væk - Lykke, der ikke deles, kan nærmest ikke kaldes lykke; den har mistet sin smag. - Charlotte Brontë.